| |||||||||
EMANCIPATIE in het DEKANAATOm over emancipatie te kunnen praten wil ik eerst uitleggen wat ik hieronder versta. Emancipatie betekent volgens mij, dat je de maatschappij zodanig probeert te veranderen, dat meisjes en jongens, mannen, en vrouwen, niet meer worden vastgeplakt en weggedrukt in het normale rolletje. Het normale rolletje dat ons zegt: De man is stoer en in het gezin de baas en de kostwinner, hij interesseert zich niet in kleding of ballet want dan is ie een flikker. Voor de vrouw bestaan er de volgende gedragsregels: De vrouw is lief, volgzaam en onderdanig, het is haar taak om te trouwen, kinderen te krijgen en de huishouding te doen, ze interesseert zich in leuke jurken, bloemetjesbehang en de nieuwste recepten, ze stemt op dezelfde politieke partij als haar man. voorbeeldenOm ons aan deze en andere belachelijke rolpatronen te ontwortelen, is het belangrijk dat scholieren en met name middelbare scholieren, een eerlijke beroepenvoorlichting krijgen, zonder onderscheid te maken tussen mannen- en vrouwen-banen (verpleegster of kleuterleidster). En daarom is het een belachelijke toestand dat er bij ons op school nog een decaan annex aardrijkskundeleraar kan rondlopen die constant een wolk van grof-ongeëmancipeerde opmerkingen om zich heenwerpt. Ik zal even een paar van deze opmerkingen, die ik tijdens de les heb opgeschreven, citeren: 1. Typisch vrouwelijke logica, nietwaar jongens? 2. Een moeilijke vraag, dus voor de heren. 3. Als het water in een geiser gaat koken, dan gaat het borrelen, dat weten de dames wel van het eieren koken. 4. Als jullie de mooie geisers in Amerika nog eens willen zien moeten jullie, jongens, zorgen dat jullie carrière maken en jullie, meisjes, dat je met een rijke kerel trouwt. En tot slot zou ik nog één voorbeeld willen noemen: Weten jullie wat de föhn is? Ach de dames kennen hem wel als haardroger, ons haar droogt vanzelf wel, hè jongens? Nu zal de heer X zich misschien verweren met de woorden: "ach, dat zijn maar grapjes" (wat ik betwijfel), maar dat doet nauwelijks ter zake; De negatieve invloed blijft even groot. Dat een man als deze aardrijkskundeleraar zijn opmerkingen in een klas vol opgroeienden kan rondstrooien is al erg genoeg. Maar dat iemand met dergelijke vastgeroeste, conservatieve ideeën decaan kan en mag zijn, ..... dáár heb ik geen woorden voor. Een geëmancipeerde leerling (naam bij de redactie bekend) Het verbaast mij zeer dat een dergelijke jongen, die zich in het hierbovenstaande artikel duidelijk opstelt voor de emancipatie, tegelijkertijd zegt dat zo iemand als dhr. Kromhout geen dekaan mag zijn op onze school. Hiermee laat hij overduidelijk blijken dat hij voor een "Berufverbot" is. Dit lijkt mij een kwalijke zaak, die niet bij zo'n persoon past. Michiel. | |||||||||
| |||||||||